تبلیغات
ایرانیکا - آزادی و تعلیم و تربیت

تجهیزات

آرشیو موضوعی

آخرین پست ها

اخبار خودرو

آرشیو

صفحات جانبی

لیست آخرین رویدادها

کتاب و نشریات

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

نمایشگاه ها | همایش ها | کنفرانس ها | سمینارها

سایت صنعت ایران

آزادی و تعلیم و تربیت

 شاید در هیچ آئین و مكتبی به اندازه آئین مقدس اسلام، نتوانیم جلوه های آزادی را بیابیم. شعار اساسی اسلام در این خصوص آیه زیبای « لااكراه فی دین » است، كه در انتخاب این روش یا این دین هیچگونه اجباری دركار نیست، راه رشد از ضلالت وگمراهی روشن شد.

كسانی كه به طاغوت پشت كردند و به خدا ایمان آوردند به دستگیره ی محكمی چنگ زدند كه پاره شدنی نیست وخدا شنوا و داناست.

از دستورات بسیار جالب كه می تواند برای ما مسلمانان بسیار آموزنده و نجات دهنده باشد یكی این است كه خداوند به رسول گرامی اسلام می فرماید:

وَ اِن‏‏‏ْ اَحَدٌ مِنَ المشركین اسْتجارَكَ فَاَجِرْهُ حَتّی یَسْمَعَ كَلامَ الله ثُمَّ اَبلِغْهُ مَأمَنَه

اگر كسی ازمشركان به پناه تو آمد، ازاو استقبال كن و دستورات اسلام را برای او بازگو كن تا فهم كند. سپس او را به محل امن خود برسان.


این گونه آزادی كه اسلام منادی آن بوده است در هیچ نقطه ای از عالم یافت نمی شود .

مشورت هایی كه خود رسول خدا صلی ا... علیه واله و سلم با مردم می كرد و به نظر ایشان احترام می نهاد در تاریخ

بی نظیر است، كندن خندق در اطراف شهر به پیشنهاد سلمان فارسی- به تن كردن لباس رزم در جنگ احد به پیشنهاد جوانان شهر مدینه و دهها نمونه دیگر نشان می دهد كه با آزادی هایی كه پیامبر عظیم الشأن اسلام به مردم می داد،

می خواست ایشان رشد و تعالی فكری و روحی داشته باشند وی مسلمانان را آزاد اندیش بار می آورد، در زمان خلفای راشدین نیز همین سیره به نحو احسن در روش حكومت ایشان دیده می شد، خلیفه اول بطور رسمی از مردم خواست كه به دقت رفتار او تحت نظر داشته باشند و اگر موردی اشتباه در كار وی مشاهده كردند اعلام نمایند.

علی علیه السلام : عالی ترین تفكر آزادی را به مردم داد، نه تنها حقوق مخالفان خود را از بیت المال قطع نكرد بلكه به آنان اجازه داد كه بر سر هر كوی و برزنی كه بخواهند حرف خود را بزنند، آزادی بیان و اندیشه داشته باشند. وقتی عده ای از طرفداران وی به دشمنان علی علیه السلام بدگویی كردند و فرمود «سب» نكنید زیرا قرآن می گوید. وَ لاتَسبُّوا الذّیَن یَدْعُونَ مِنْ دُونِ الله فَیسبوا الله عَدواً بِغَیر علم

بر این اساس باید متفكران و اندیشمندان جامعه حاصل تجربیات و تحقیقات خود را بیان كنند تا سیاستگزاران جامعه از آن ها بهره مند گردند.

می دانیم مسأله تعلیم و تربیت بزرگترین مسأله جامعه است به طوری كه ممالك مترقی، ترقی و تعالی خود را مرهون داشتن آموزش و پرورش مترقی می دانند و ممالك عقب مانده نیز به این دلیل عقب افتاده اند كه فعالیت دستگاه تربیتی آنان ضعیف و هماهنگ با سایر دستگاه ها نبوده است.

كانت می گوید : در جهان در كار مهم در پیش روی بشر قرار دارد كه یكی از آن ها تعلیم و تربیت است و دومی حكومت، بعد خود او توضیح می دهد، دومی هم كه حكومت باشد در حقیقت نوعی آموزش و تعلیم و تربیت مردم است، حاكم از مردم كارهایی را می خواهد كه انجام دهد و بر عكس از كارهایی ایشان را نهی می كند، پس تعلیم و تربیت اساسی ترین كار در زیر آسمان است.

در كشور عزیز ما اكثریت مردم به اسلام اعتقاد دارند، اسلام می گوید: هُوَالَّذی بَعَثَ فی الامییین رسولاً منهم یتلوا علیهم آیاته و یُزَكیهم و یعلمهم الكِتابَ وَ الحِكمَه وَ اِنْ كانوا مِن قبل لفی ضلالٍ مُبین پیامبران جهت تعلیم و تربیت مردم مأموریت یافته اند، در مورد رسول خاتم (ص) به صراحت هر چه تمام تر می گوید هو الذی بعث تأكیدات فراوانی در اسلام در مورد تعلیم و تربیت وجود داردكه : برهمگان روشن است و نیاز به آوردن آیات قرآن و سخنان بزرگان دین نیست، اما مع الوصف می بینیم تقریباً كار تعلیم و تربیت در ردیف كه ارزش ترین كارها قرار دارد برای مثال نگاه كنید برای امر آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت ما از وجود چه كسانی استفاده می شود؟

در حدود 45 سال قبل كسانی كه می خواستند به كار تعلیم و تربیت بپردازند باید در دانشسرای مقدماتی زیر نظر برجسته ترین معلمان به طور شبانه روزی در بهترین ساختمان ها آموزش می دیدند، این معلمان فرم ویژه ای داشتند و برای تدریس بهتر از انواع شیوه ها بهره می گرفتند.

سپس در آن زمان بهترین معلمان دانشسرای مقدماتی، راهی تهران می شدند و در دانشسرای عالی آموزش می دیدند و به صورت دبیر در دبیرستان ها تدریس می كردند و به همین ترتیب بهترین دبیران دانشسرهای عالی در دانشسرای عالی می مانند ولی از گذراندن دوره هایی در داخل و خارج از كشور به عنوان استاد دانشسرای عالی استخدام و انجام وظیفه می كردند.

امروز بدون این كه معلمان ما دوره های خاصی را ببینند فقط به شرط داشتن مدرك تحصیلی وارد سالن امتحان

می شوند و با زدن تعدادی تست و موفقیت در آزمون ورودی و با یك مصاحبه ی كوتاه به استخدام آموزش و پرورش در می آیند. این وضع برای نسل آینده بسیار تأسف بار و غم انگیز است. مسأله تعلیم و تربیت كه بزرگترین مسأله كشور است به دست چه كسانی سپرده می شود.

در این زمینه تحقیقات بسیار زیادی صورت گرفته كه همگی نشان می دهد كه تقریباً بدلیل پایین بودن مزد معلم و بی اعتنایی به شؤنات معلم وامانده ترین افراد جامعه برای معلمی صف می كشند، و متأسفانه بچه های ایران كه اگر خوش استعدادترین كودكان و نوجوانان جهان می باشند زیر نظر كسانی آموزش می بیند كه صلاحیت معلمی را ندارند.

 

داستان زیر ممكن است برای ما بسیار آموزنده باشد.

همه ما می دانیم كه وقتی در سال 1957 برای اولین بار كشور روسیه موفق شد sputnick اولین قمرمصنوعی را به فضا پرتاب كند، آمریكایی ها گر چه تلاش می كردند از نظر تحقیقات و بررسی های علمی بر روس ها پیشی گیرند اما چون دستگاه تربیت ملی آمریكا با این سیاست هماهنگ نبود، پیشرفت روس ها موجب شد پیشوایان فكری امریكا دچار وحشت شوند تلرپدر بمب هیدروژینی نوشت : « ما امریكایها چند سال دیگر فوتبالیست گردن كلفت فراوان خواهیم داشت ولی باید از روسیه مستشارعلمی وارد كنیم ».

در تحقیقی كه از كودكان مدارس امریكایی به عمل آمد، متوجه شدند تصور كودك امریكایی از عالِم و دانشمند كسی است كه به دلیل كم هوشی یا بی دست و پایی یا دچار بودن به بیماری های روانی و بدنی نتوانسته است تاجر یا بانكدار شود و ناچار به علم پرداخته است، پیداست كه توجه به این امر، ملت امریكا را به شدت تكان داد.

مجله لایف شماره مخصوص خود را به مقایسه تعلیم و تربیت در روسیه و امریكا اختصاص داد و نوشت آنچه امریكا را تهدید می كند عقب ماندگی او در تربیت و فلسفه غلط تربیتی او است می گویند روس ها به این وسیله خدمت بزرگی به امریكا كردند و آن ها را متوجه كردند كه برتری یك ملت، بسته به برتری دستگاه ترتیب آن ملت است.

بدبختانه در كشور ما مهم ترین عامل تربیتی یعنی مدرسه با سایر برنامه های اجتماعی و اقتصادی هماهنگی نداشته است و مسئولان بیش از آنكه به فكر آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت نوجوانان و جوانان ما باشند به فكر مسائل دیگر می باشند برای مثال نگاه كنید شهرداری ها با در آمدهای كلان، توجه خود را بیشتر به سمت گسترش پارك ها و شهر بازی ها و... معطوف می دارند تا پرداختن به امور تربیتی. درآمدهای كلان دولت نیز در به ساختن كارخانه ها  اختصاص داده شد ه در صورتی كه قبل از ساختن كارخانه به كسانی نیاز داریم كه بتوانند آن كارخانه ها یا كارگاه ها را اداره نمایند. هم شهرداری ها و هم دولت باید به تقویت آموزش و پرورش بپردازند تا سایر مسائل حل شود.

بزرگان ما باید بدانند كه می توان در مدت دو سال یك كارخانه ذوب فلز را آماده و بر پا نمود اما برای آنكه از آن بهره برداری درستی كرد باید بیست سال زحمت كشید تا مهندسی كه بخواهد این كارخانه را اداره نماید تربیت شود.

ما بدون اینكه به فكر نیروی انسانی مورد نیاز باشیم پول های كلان را خرج ساختن كارخانه ها كرده ایم، بر فرض كه بهترین كارخانه ها را در كشور خود بر پا كردیم، وقتی نیروی انسانی كارآمدی در این زمینه نداشته باشیم در حقیقت پول، وقت و امكانات خود را هدر داده ایم. در درجه اول باید برای واحدهای آموزشی معلم تربیت كنیم.

معلمان ما باید از بین برترین دانش آموزان از جهت اخلاق وعلم انتخاب شوند، پس از انتخاب باید ایشان را در مراكز ویژه ای زیر نظر برجسته ترین استادان تربیت كنیم، تربیت ایشان باید شبانه روزی باشد. و در تمام مدت شبانه روز از كار ایشان آگاهی داشته باشیم و آگاهی آنان را نسبت به انسان پتانسیل عظیمی كه انسان دارد باشد افزایش دهیم، باید شرح حال معلمان برجسته، مخترعان، مكتشفان اندیشمندان را به طور مستمر مطالعه نمایند، باید دقیقاً شرح حال استعمارگران را بخوانند و بدانند در طول چند صد سال اخیر چه مصیبتهایی بر سر این كشور آمده است، باید دهها فیلم در این زمینه ببینند و به تجزیه و تحلیل آن بنشینند و در رشته ی تحصیلی خود پیشرفت چشمگیر داشته باشند.

كار تربیت معلم فرایندی نیست كه سرسری شمرده شود، بلكه مهم ترین فعالیت اجتماعی است، ملتی كه معلم نداشته باشد در حقیقت یتیم و فقیر و بیچاره است، در شأن معلمان همه صحبت كرده اند و اهمیت و عظمت وی را بر شمرده اند اما بد بختانه دستگاهی كه این مقام را پیاده نماید وجود ندارد.

امام خمینی (ره) فرمودند اگر مدارس و دانشگاه های ما درست نشود، امید آنكه یك جمهوری اسلامی پیدا كنیم از دست خواهیم داد و رهبر انقلاب می فرمایند، تعلیم و تربیت مسأله اول نظام جمهوری اسلامی ایران است.

اما می بینیم كه معلم كه محور اصلی آموزش و پرورش است، وضعیت بسیار رقت باری داشته و دارد. شایسته است مسؤولان والامقام جمهوری اسلامی این جملات پُر بار را سرلوحه ی برنامه های خود قرار دهند تا امیدوار شویم و

قدم های بلندی را جهت پیشرفت اخلاقی و علمی جامعه برداریم. 

منبع: سایت فرهنگ ملی    farhangemeli.com

سایت های علمی

لینکستان

دانستنیها

اخبار و مقالات علمی

درباره وبلاگ

مقالات فنی و مهندسی
زندگینامه دانشمندان
مطالب آموزشی
مطالب عمومی
داستان های زیبا
مقالات علمی
سخنان بزرگان
سخنان مشاهیر
مدیر وبلاگ : سایت ایرانیکا

لینکدونی

جستجو

نظرسنجی

  • کدام یک از موضوعات وبلاگ بیشتر مورد علاقه شماست؟








----- banner place -------

نویسندگان