تبلیغات
ایرانیکا - توماس جفرسن

تجهیزات

آرشیو موضوعی

آخرین پست ها

اخبار خودرو

آرشیو

صفحات جانبی

لیست آخرین رویدادها

کتاب و نشریات

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

نمایشگاه ها | همایش ها | کنفرانس ها | سمینارها

سایت صنعت ایران

توماس جفرسن

 نام لاتین : Tomas Jeferson

 نام فارسی : توماس جفرسن

 

 موقعی كه برای انتخابات دوره ی آینده به تعیین نامزدها پرداختند، مجالس مقنّنه ی هشت كشور (ایالت) مجدداً جفرسون را كاندید كردند كه دفعه سوم نیز به ریاست جمهوری انتخاب گردد . لیكن قبل از آنكه سایر كشورها (ایالات) نیز او را كاندید كنند. جفرسون اعلام كرد كه به هیچ وجه حاضر نیست برای سومین بار رئیس جمهور شود و دلیل امتناع خود را از قبول این مقام چنین اعلام داشت كه هرچند در قانون اساسی منعی در این باب وجود ندارد، لیكن چنین محدودیتی عملاً واجب و لازم است كه در غیر اینصورت ریاست جمهوری ممكن است شغلی دائم و یا حتی موروثی گردد. از این رو نفع دموكراسی در این است كه دوره ی ریاست جمهوری عملاً به دو دوره محدود گردد، و در این زمان جفرسون 66 سال داشت.

     جفرسون پس از كنارگیری از كار دولتی در مونتی سلو به زراعت مشغول شد. امّا چند روز نگذشته بود كه چند تن از جوانان نزد او آمدند و راجع به تحصیلات خود با او مشورت كردند. جفرسون گفت باید برنامه و در س شما را ببینم، پس از بررسی برنامه های آنها و راهنمائی های لازم گفت: فراموش نكنید كه هدف نهائی و منظور نهائی از كسب معارف و علوم آزادی و سعادت بشر است.

     هنگامی كه جفرسون با دانشجویان جوان درباره ی تعلیم و تربیت بحث می كرد، نقشه ای كه از سالیان دراز همولره از خاطر می پرورانید بیش از بیش شدّت یافت. از ایّام جوانی كه در مجلس ویرجینیا عضویّت داشت برای برقرار كردن و فراهم كردن وسایل تعلم و تربیّت عمومی در تمام مراحل از دبستان تا دانشگاه مبارزه كرده بود. امّا با وجود مساعدت اوضاع به دلیل مخالفت سران و رهبران محافظه كار ویرجینیا نقشه ی وی پیشرفت زیادی نكرده بود. در این موقع بخاطر وی رسید كه در راه اجرای آن قسمت از نقشه ی خودش كه مربوط به تاسیس دانشگاه است جد و جهد و تلاش نماید و وسایل آن را فراهم سازد.

     

در سال 1814 یك روز صبح كه سواره از دامنه ی تپه ای پائین می آمد، به دبیرستان نزدیك منزلش رسید. اتفاقاً در آن ساعت جلسه ی هیئت مدیره تشكیل می شد و چون با شكل روبرو شده بودند وقتی جفرسون را دیدند بخصوص رئیس هیات مدیره از او دعوت كرد كه در جلسه شركت كند و از نظر فكری به ایشان كمك كند. جفرسون هم دعوت ایشان را پذیرفت و در جلسه شركت كرد، پس از شنیدن مطالب ایشان، عقاید خود را درباره ی تعلیم و تربیّت بیان كرد و گفت چرا این دبیرستان كوچك را به یك دانشگاه تبدیل نمی كنید؟

     طولی نكشید كه جفرسون اعضاء هیات مدیره را قانع كرد كه همگی دانشگاه  Centerel College را تاسیس كردند.

با اینكه جفرسون در این زمان بدهكار بود هزار دلار به رسم اعانه پرداخت كرد، سه سال بعد ساختمان این دانشگاه روبه اتمام بود. از طرفی بر اثر سعی جفرسون و دوستانش قانونی راجع به تاسیس یك دانشگاه ملّی از تصویب مجلس گذشت.

     جفرسون فوراً Centerel College را به ایالت اهداء نمود بشرطی كه پایه و اساس دانشگاه ملّی شود این اقدام دو فایده داشت، یكی آنكه قسمتی از ساختمان دانشگاه ساخته شده و از این رو هزینه ی دولت تقلیل پیدا می كرد، دوّم آنكه دانشگاه در همان محلّی كه جفرسون مایل بود یعنی نزدیك منزلش ساخته می شد.

     در اثر ابن اقدام جفرسون، مردم نیز كمك كردند، گرچه عدّه ای مایل بودند كمك كنند تا دانشگاه در محلّ دیگری تامین شود، امّا همگی حق را به جفرسون 74 ساله دادند، زیرا دیده بودند آو 40 سال برای تاسیس این دانشگاه و بهسازی آموزش و پرورش ویرجینیا تلاش كرده بود.

     نخست فكر جفرسون متوجّه آراستگی ظاهر دانشگاه گردید. او نمی خواست ساختمانی بدون نقشه و در هم ساخته شود. عقیده داشت همانطوری كه فكر سالم در بدن سالم است در دانشگاه نیز محاسن تعلیم و تربیّت زمانی تامین خواهد شد كه نیازهای آن آراسته و با شكوه باشد.

     او جمال و جلال ظاهری هر دستگاهی را موجب حظ بصرو تقویّت فكر می دانست و می گفت جلوه ظاهری دانشگاه سبب مزید اعتبار و جلب استادان معروف جهان خواهد شد و دانشجویان نیز از مشاهده ی ابنیه و عمارات مجلل به زیبائی معماری كلاسیك پی خواهند برد. برای این منظور جفرسون یكبار دیگر توجّه خود را به كتاب معماری ((پلادیو)) كه مانند كتاب های آسمانی نزد او مقدس بود، معطوف داشت.

     نقشه ی جفرسون این بود كه می گفت: دانشگاه باید دارای ساختمان های متعدد باشد از جمله اینكه استادان باید برای خود اتاق ویژه ای داشته باشند، استادان باید در همان محدوده دانشگاه سكونت كنند لذا خانه ی استادان باید در محوطه ی دانشگاه نباشد، دانشجویان باید به راحتی تز دانشگاه به دانشگاه دیگری بروند. در معرض باد و باران قرار بگیرند راهروه های بین دانشگاه ها باید سقف داشته باشد . منزل شاگردان باید حتی المقدور در اطراف محلّ سكونت استادان باشد.

     ساختمان دانشكده زبان لاتین ویونان، تاریخ قدیم و هنرهای كلاسیك باید به سبك پانتئون رم ( Roman Pantheon   ) یعنی معبد خدایان ساخته شود. هر یك از ده غرفه به شكل یكی از بناهای معروف قدیم از قبیل مارسلوس ( Marcellus)) یا گرمابه های امپراطور دیو كلیسیان (Diocletiam) یا معبد الهه ی بخت و غیره بنا گردد. در اینگونه ساختمان ها دانشجویان رشته های كلاسیك بهتر به مفهوم دروس خود پی می برند و موضوعات مختلف در نظرشان مجسم می گردد.

سایت های علمی

لینکستان

دانستنیها

اخبار و مقالات علمی

درباره وبلاگ

مقالات فنی و مهندسی
زندگینامه دانشمندان
مطالب آموزشی
مطالب عمومی
داستان های زیبا
مقالات علمی
سخنان بزرگان
سخنان مشاهیر
مدیر وبلاگ : سایت ایرانیکا

لینکدونی

جستجو

نظرسنجی

  • کدام یک از موضوعات وبلاگ بیشتر مورد علاقه شماست؟








----- banner place -------

نویسندگان