تبلیغات
ایرانیکا - سید جمال الدین اسد آبادی

تجهیزات

آرشیو موضوعی

آخرین پست ها

اخبار خودرو

آرشیو

صفحات جانبی

لیست آخرین رویدادها

کتاب و نشریات

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

نمایشگاه ها | همایش ها | کنفرانس ها | سمینارها

سایت صنعت ایران

سید جمال الدین اسد آبادی

 نام فارسی : سید جمال الدین اسد آبادی

 ملیت : ایرانی

 

سید جمال به قول استاد مطهری سلسله جنبان نهضتهای اصلاحی صد ساله ی اخیر است؛که تلاشهای او در بعد فکری و اجتماعی اهمیت بسزایی دارند. سید جمال دارای دو ویژگی است ؛نخست آنکه تفاوت روحانیت شیعه و سنی را به خوبی می شناخت. اینکه رو حانیت سنی وابسته به حکومتهاست اما روحانیت شیعه مستقل و در برابر حکمرانان است. از همین جا است که در جامعه ی اهل سنت سراغ مردم می رفت،نه علما،اما در جامعه شیعه به سراغ علما می رفت تا آنها را علیه استبداد و استعمار بشوراند. امتیاز دوم سید جمال این بود که در عین تجددگرایی متوجه خطرهای آن هم بود. او مسلمانان را به فراگیری علوم جدید فرا می خواند اما آنها را از گرایش به مکتبهای غربی بر حذر می داشت.سید جمال جامعه اسلامی را دارای معضلات زیر می دانست:


-          استبداد حاکم

-          جهالت و بی خبری توده مسلمانان

-          رواج عقاید خرافی در میان مسلمانان

-          جدایی و تفرقه مسلمانان

-          نفوذ استعمار غربی

در مقابل چنین معضلاتی سید جمال امور زیر را راه درمان می دانست:

-          مبارزه با خودکامگی مستبدان

-          مجهز شدن به علوم و فنون جدید

-          بازگشت به اسلام

-          ایمان به مکتب

-          مبارزه با استعمار خارجی

-          اتحاد اسلام

-          دمیدن روح مبارزه و جهاد در جامعه اسلامی

-          مبارزه با خود باختگی در برابر غرب

سیدجمال برای مبارزه با استبداد و پیشبرد اهداف خود به تشکیل یک انجمن سری اقدام کرد.هدف انجمن نیز تربیت جوانان و اصلاح وضع عمومی از راه آگاهی بخشیهای دینی بود.

سید جمال جهت اتحاد اسلامی اقدامات بسیاری کرد؛از جمله آنکه چهارصد مکتوب به علمای روزگار خود نوشت تا آنها را از این امر آگاه سازد که تفرقه مسلمین ریشه در حیله گریهای پادشاهان و فرمانروایان دارد.

سید جمال به مسئله آموزش در حوزه ها توجه وافر داشت.شیوه های موجود را دارای نقصان می دید و بر ضرورت بهره گیری از شیوه های نو و آشنایی با مسائل جدید تاکید داشت. در آموزش زبان عربی به مسئله مکالمه توجه داشت و طلاب را تشویق می کرد تا با برخی زبانهای خارجی به ویژه زبان انگلیسی آشنا شوند چنانکه خود به چند زبان سخن می گفت.

توجه به علوم جدید برای سید مهم بود و از مسلمانان ایراد می گرفت که چرا به اندیشه های ارسطو توجه بسیار دارند اما به کشفیات گالیله،کپلر و نیوتون توجهی نمی کنند.

در دفاع از اجتهاد برکسانی که باب اجتهاد را مسدود می دانستند فریاد برمی آورد که ((کدام رهبر دینی تفقه در دین را ممنوع کرده است.)) اجتهاد را در حل مسائل جدید و رخداد های نوظهور ضروری می دانست.

او به ایدئولوژی های زمان خود هم توجه بسیار داشت با سوسیالیسم و سرمایه داری مخالف بود و تفکر اشتراکی را موجب نابودی نسلها و تباهی مردمان می دانست.سوسیالیسم واقعی را در پرتو اندیشه های اسلامی میسر می دانست و ابوذر را نیز یک سوسیالیست واقعی به شمار می آورد.{مجله حوزه،ش۵۹ و ۶۰،ص۵۳}

سیدجمال برای تحقق اهداف خود گروه خاصی را در نظر نداشت،بلکه هم در جلسات خصوصی و هم در مجامع عمومی شرکت می کرد و همه ی افراد از عالم و عامی گرفته تا رجال سیاسی و نظامی را با پیامهای انقلابی خود برای بازگشت به اسلام تحریض می کرد.

منبع: http://www.norouzi.new-philosophy.ir/?p=248

سایت های علمی

لینکستان

دانستنیها

اخبار و مقالات علمی

درباره وبلاگ

مقالات فنی و مهندسی
زندگینامه دانشمندان
مطالب آموزشی
مطالب عمومی
داستان های زیبا
مقالات علمی
سخنان بزرگان
سخنان مشاهیر
مدیر وبلاگ : سایت ایرانیکا

لینکدونی

جستجو

نظرسنجی

  • کدام یک از موضوعات وبلاگ بیشتر مورد علاقه شماست؟








----- banner place -------

نویسندگان